maandag 2 september 2013

Lintjesregen (APHA @DWRF)


Afgelopen woensdag de regular APHA dag van het DWRF (Dutch Western Riding Festival) in Wanroij.





De dag van te voren begin ik al druk: paard wassen, zadels en hoofdstellen poetsen, alles in de auto laden.... 







komen we daar aan... sta ik gewoon alleen in de Halter en Showmanship. De verdere startlijsten zagen er niet meer belovend uit.

Mijn eerste reactie was: "ik ga wel weer naar huis, dit heeft geen zin". Het is voor iedereen jammer, de paar deelnemers en de organisatie ook. Ik besloot om er maar het beste van te maken en van de gelegenheid gebruik te maken om in een mooie bak te oefenen. 

Ik zag al snel een bekende en overtuigde haar om in te schijven voor de Showmanship. Zo was ik daar al niet meer alleen. We deden een nette proef (en alwéér moest ik hem achter me aan slepen!), maar de verkeerde, dus werden we 2e geplaatst.

Omdat er zoveel tijd over was, kregen we na de Halter een clinic. Zo werd ons door de jury uitgelegd wat we beter konden doen. Héél leerzaam en uniek! Over de showmanship mochten we ook vragen stellen en hebben we het inspectie stukje gedaan waarbij de jury om jou en je paard heen loopt. Blijk ik gewoon verkeerd te staan. Ik richt me op de jury i.p.v. het paard en sta te dichtbij. Zo heb ik geen ruimte om om te stappen :s. Tja, daar liep ik ook steeds tegen aan! Geen idee hoe ik aan die slechte gewoonte gekomen ben, maar zo leren we steeds bij.

Daarna was de HUS (Hunter under Saddle). Daar was ik ook alleen, dus schreef ik me om naar de open waar ook maar een deelnemer was. Lightning liep niet zo lekker en gooide wat met zijn hoofd in de overgangen. Verder viel me wel op dat hij qua tempo net loopt zoals die anderen. Daar werden we ook 2e geplaatst.

Verder naar de Western Pleasure. Helaas moest ik hem echt trainen, maar dat vind ik op dit moment niet zo erg. Zijn tempo was wel goed en hij liep best verzameld. Achteraf zei de jury ook: "he needs to be more broke in the bridle, but he's a good mover". Daar was ik erg blij mee. We (de 2 deelnemers) hadden een deelnemer die voor de Reining en Horsemanship kwam gevraagd om ook mee te doen en dat deed hij. Leuk voor hem won hij ook. Zijn paardje liep ook mooi en hij won daarna ook de Horsemanship. Daar werden Lightning en ik 2e. Alle drie de deelnemers liepen een vergelijkbare proef, waarbij ik weer dezelfde opmerking kreeg. Ook zat er een wissel in die we nog niet kunnen. De 3e had helaas een verkeerde galop.

Als laatste was er nog de trail waar we weer met 2 waren. Alle hindernissen waren van olifantenmateriaal. Super dikke balken en een loodzwaar hek. We gingen overal vrij soepel doorheen, op de lope-overs na en de krappe bochten in de draf. Ook van de L hebben we een V gemaakt ;). Een lichte aarzeling voor de brug en klaar waren we. Helaas was het paard van de andere deelnemer bang voor het hek. Wij wonnen zo deze trail en hebben een paar kleine puntjes mee naar huis en een ENORME berg linten.

Bij al die linten had ik wel een vreemd gevoel. Moet ik daar blij mee zijn? Vier linten, een sjerp en een beeldje om als enige deelnemer in de Halter van jezelf te winnen? Hang ik die nu op? Onze naam staat er ook op. Prachtig natuurlijk, maar ik vind het zo zonde... Al met al heb ik 14 linten, 2 sjerpen en 2 beeldjes mee naar huis genomen!! Het zag eruit alsof we minstens wereldkampioen waren.
Och, niet zo zeuren! We hebben een leuke en leerzame dag gehad.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten