vrijdag 6 september 2013

Onderzoek bij de Bosdreef

Een tijdje geleden had Lightning last van neusbloedingen. De dierenarts constateerde toen een ethmoïdaal hematoom na endoscopie. Ook ik zag de roze bult in zijn neus. Ik bracht het ook meteen hoopvol in verband met zijn hoofdschudden, immers een hematoom is te opereren, gissen naar de oorzaak van hoofdschudden niet.

Woensdag trok ik bezorgd met Lightning naar de Bosdreef in Moerbeke, een rit van dik 2 uur. Hij stond ingepland voor een vooronderzoek en zou dan waarschijnlijk daar blijven om de volgende ochtend geopereerd te worden. De endoscopie liet hij zich rustig ondergaan, maar er waren geen abnormaliteiten te zien. Die dikke roze bult was er (rechts toch behoorlijk groter dan links), maar dat was blijkbaar een normale structuur in de neus van een paard. Het is me ontgaan wat het precies was. De hele toegankelijke inhoud van zijn hoofd werd nagepluisd, maar er was niks abnormaals te vinden.

Sinusgebied
Daarna werd er nog een röntgenfoto gemaakt van het “sinusgebied”. Omdat we toch daar waren, wilde ik dan ook nog wel een goede foto hebben van zijn nek. Dat is iets dat ik namelijk steeds opnieuw moet uitleggen omdat geen deskundige zonder foto gelooft dat hij zijn nek ooit gebroken heeft (en nog recht staat!). Ik heb wel een foto, maar dat is een “echte” en die is niet (meer) zo duidelijk.

De eindconclusie is dat hij geen hematoom heeft (die zijn schijnbaar groenig om te zien, niet roze). De dierenarts was hier erg blij mee en gaf aan dat de operatie toch wel risicovol is en de kans op terugkeer aanwezig. Eventuele medicatie is ook heftig. “Neem maar liever dat hoofdschudden”, was zijn mening. Ik ben in ieder geval erg blij dat hij gewoon gezond is en dat ik hem weer mee mocht nemen. Voor het hoofdschudden zoeken we verder!

Om nog even op zijn hals terug te komen. In de link staat een normale hals, op de foto die van Lightning. De eerste wervel (rechts) is sowieso anders van vorm dan de tweede, maar zou twee gewrichten moeten hebben: een om te knikken en een om te draaien. De laatste is aan elkaar gegroeid. De dierenarts was er wel van onder de indruk en zei dat deze foto materiaal voor lezingen was! Een wonder dat hij er bijna niks aan overgehouden heeft, hij kan alleen zijn hoofd niet draaien en door een beperkte doorgang voor zenuwen en bloed naar achteren toe, kan hij nog wel eens struikelen! De vergroeiing is stabiel en het zou niet meer erger worden. Hier wordt hij oud mee :).
Foto normale halswervels.

Halswervels C1 en C2 Lightning (hoofd rechts)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten