vrijdag 16 mei 2014

Ora (dag 3)

Ik had het geluk dat ze net geboren was toen ik van zondag op maandag 's nachts ging kijken in de wei. Ora kwam naar me toe en ik mocht haar nog overal aanraken. Dat heb ik ook kort gedaan en raak haar steeds even kort aan elke keer als ik de wei in ga. Misty is gewend (de afgelopen 12 jaar) om in een stal te bevallen en dan alleen met veulen of met een andere merrie de wei op te gaan. Ze werd steeds minimaal een keer per dag naar binnen gehaald om het veulen te laten wennen. Ik merk nu aan haar dat ze zich in de wei niet op haar gemak voelt en zeker niet bij de anderen wil (die zijn opdringerig en nieuwsgierig).

In de wei heb ik ze gisteravond weer kort samen gelaten (zie video's met Furi van dag 2). Misty verdedigt Ora natuurlijk, maar ze krijgt serieuze straf als ze een ander paard benadert (Misty bijt haar hard). De ochtend erna kreeg ik meteen een (voor mij onverwachte) trap van Ora: ze had van mama geleerd dat anderen straf betekenen. Ze kon alleen het onderscheid nog niet maken dat die regel voor mij niet gold. Ik heb daarna Misty steeds eerst benaderd en al snel snapte ze dat mama niks deed als ik in de buurt was. Nu mag ik haar weer gewoon aanraken.

Een uitzondering hierop zijn "vreemden". Dan gaat Misty haar veulen afschermen. Vreemden laat ik er dus alleen van afstand bij, zodat Ora zo niet leert dat mensen slecht zijn. Ik vind wel dat ze daar langzaam aan mag wennen, daar mag ze mij ook in leren vertrouwen. Misschien is het goed om het bezoek Misty te laten aaien van de kant waar het veulen niet is? Grappig is ook dat ze daarna "boos" op mij is.

Bijzonder moment 's morgens: Misty gaat liggen! Ora kan haar zo eens van een andere kant bekijken. Ik hou afstand vandaar dat de foto onscherp is.


Ze begint van alles uit te proberen, maar wat wil je met die lange benen!



Stappen op de oprit. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten