donderdag 12 februari 2015

Vitamine E

Lightning is in het voorjaar altijd erg gespannen met rijden. Het is echt spierspanning, wat leidt tot verzet bij het werk. Het begint soms al vroeg in de winter en dit seizoen zelfs al in december. Vroeger had hij snel last van een laag vitamine E gehalte en gaf ik hem een supplement. Helaas is Lightning een moeilijke eter en laat hij het supplement liggen. Ook krijgt hij gemakkelijk diarree als ik ook maar iets wijzig aan zijn krachtvoer. Geen supplementen meer dus, hij krijgt goede kwaliteit voer en dat moest maar genoeg zijn.

Helaas blijft het probleem terugkomen en om zeker te zijn dat het ook werkelijk aan de vitamine E lag, liet ik bloedonderzoek doen. Alles was in orde, behalve vitamine E inderdaad: het zat op de ondergrens.

Via Pavo test ik regelmatig producten (buiten dat ik ook Pavo voer), waarbij Lightning deze keer proefkonijn mag zijn. Pavo heeft namelijk ook een vitamine E supplement (Pavo Eplus), maar het zijn smakelijke brokjes in plaats van poeder. Dat zou nog wel eens kunnen werken! Een andere belangrijke eigenschap is dat het vitamine E gehalte in het supplement hoog genoeg moet zijn. In vele (goedkopere) supplementen zit meer ballast dan werkzame stof. Veel mensen kijken daar ook niet naar en weten niet hoeveel hun paard per dag extra nodig heeft. Bij vitamine E is dat belangrijk omdat het niet in water oplost en een overschot dus niet door de nieren uitgescheiden wordt. Het wordt opgeslagen in vet en lever en kan op termijn vergiftigen. Te weinig werkt uiteraard onvoldoende.

Gelukkig is het vitamine E gehalte toereikend voor Lightning. Hij zou per dag 2 gram extra moeten krijgen (laat de dierenarts dit voor je bepalen en uitrekenen!) en in de Pavo Eplus zit 24.000 mg per kilo. Om 2 gram vitamine E te voeren, geef ik dus 83 gram supplement. Dit valt precies in de advieshoeveelheid. Klinkt misschien ingewikkeld, maar het betekent dat bij een laag vitamine E gehalte in het bloed, je met de advieshoeveelheid de juiste hoeveelheid geeft.

De brokjes zitten in een zak van 4 kilo voor € 32 en kost voor mij € 0,66 per dag. Als ik dit vergelijk met andere vitamine E supplementen is het aan de goedkope kant.

Gisteren heb ik het voor de eerste keer gevoerd (langzaam opbouwen) en hij at het op :D. Een goed begin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten