donderdag 19 maart 2015

Even schrikken...

Het is alweer een week geleden, maar vorige week was er EHBO cursus. Gauw na het werk even de paarden voeren en dan snel door naar de cursus. Helaas was er zelf thuis EHBO en die cursus? Die heb ik gemist :s.

Gauw even de paarden voeren? Het was al donker in de wei en ik heb zo mijn routine. Ik hang de voermandjes om bij Lightning en Misty en laat Furi langs tot in de rijbak, zodat zij haar bak leeg kan eten. Janka wacht geduldig tot ik het hooi breng. Ik loop de hoek om en hoor Lightning tegen zijn mandje schoppen en onrustig heen en weer lopen. Dat is vreemd...

Ik ga kijken en hij maakt drama, er is duidelijk iets mis. Ik ga een halster en een zaklamp halen. Hij houdt zijn kaken stijf op elkaar en wandelt onrustig rond. Ik neem hem mee naar voren waar ik wel licht heb. Zijn ogen zijn roze en wijd open, hij zweet en blijft zijn kaken op elkaar klemmen.

Hij is ondertussen totaal in paniek en wil gaan liggen op de stenen, dus ik laat hem in de rijbak. Hij gooit zich tegen de grond, terwijl ik ondertussen de dierenarts bel. Hij blijft liggen, rol met zijn ogen en ademt zwaar en met veel gekreun. Mijn vriend denk dat hij zijn laatste adem uitblaast en terwijl ik met de dierenarts spreek, staat hij weer op en het is ineens weg. Hij doet weer normaal, zij het iets uit z'n doen. Hij is ook geschrokken.

Vermoedelijk had hij zich verslikt of was zijn slokdarm korte tijd verstopt. Die avond was hij nog wat gevoelig en stond hij met zijn buik te trekken. Na een paar uur durfde hij weer te eten en kon ik naar bed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten