zaterdag 4 maart 2017

Multi-limb lameness

Afgelopen maandag gingen we met Lightning naar de dierenkliniek in Someren. We hadden zaterdag en zondag nog lekker gereden, dus ik maakte me geen enorme zorgen. De laatste tijd was hij af en toe een beetje kreupel op zijn rechter voorbeen en omdat hij daar een enorme bult op heeft, wilde ik daar een foto van laten maken.

Eenmaal bij de kliniek stapt hij stokkreupel van de trailer af. De rit had hem zoals gewoonlijk geen goed gedaan, maar zo erg is het meestal niet. Op het harde viel de kreupelheid duidelijk op en viel er wat te onderzoeken. Buigproeven voor en na uitverdoven lieten zien dat er zowel in de voet, de kogel en de knie problemen zaten, maar ook in de andere benen (en met name rechts achter als 2e slechtste been). Multi-limb lameness werd het genoemd. Op de foto's was te zien dat zijn voet en kogel geen structurele problemen zaten, maar op de knie zat er een botwoekering en een haak. De bult bleek onschuldig. We besloten zijn gewricht in te spuiten en om hem twee weken ontstekingsremmer/pijnstiller te geven zodat hij in ieder geval normaal kon bewegen in plaats van te compenseren. Hij moest vooral rust houden zodat datgene wat er in de voet en kogel zat, zich ook kon herstellen. Drie dagen mocht hij niet gek doen. Tja... hoe ging ik dat weer organiseren.... hij mocht niet met Vicky spelen!

Net als Misty na haar operatie, zette ik hem apart van de dames. Net als Misty was hij onrustig op dat stuk alleen en daar kon hij niet gaan liggen (het was slecht weer). Voor het slapen gaan besloot ik om hem bij de dames op het kleine stukje te zetten. 's Nachts speelden ze niet zo veel en dan kon hij in ieder geval gaan liggen. Dat bleek een goede zet want Vicky moest afstand houden van hem en was niet gewenst. Hij ging meteen liggen slapen. Zelfs met de carnaval hielden ze zich alle drie heel kalm en precies na drie dagen begonnen ze weer te spelen en heb ik de afzetting weer verwijderd.

Bijna een week verder zie je zijn kreupelheid iets verminderen. Helaas werd zijn achterbeen erger en heb ik er vandaag de zweer open kunnen maken en stond hij weer in de soda. Zo jammer dat hij nu permanente schade heeft met die artrose. De dierenarts zegt dat het wel te managen valt en schreef een supplement voor dat we braaf gaan voeren. Blijkbaar is het nog niet zo erg. Mensen met artrose functioneren ook en als we hem een beetje fit kunnen houden, dan kan hij nog wel een tijdje mee. Op welk niveau moeten we afwachten. Het zou zo jammer zijn als hij nu al met pensioen moet, ik kan lezen en schrijven met hem en ook al heb ik twee opvolgers klaar staan, het gaat nooit hetzelfde zijn.  
Het betekende automatisch een streep door de extreme trail clinic in Duitsland. Die mag ik een andere keer inhalen. Dat gaat hopelijk nog wel lukken, anders gaat Vicky mee.

Lightning werd overigens uitgeroepen tot patiƫnt van het jaar in de kliniek omdat hij zo braaf was. Het is blijkbaar heel bijzonder dat een paard staan blijft als je dat vraagt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten